2Sell adviseert en begeleidt
De beslissing om uw bedrijf te verkopen kan verschillende redenen hebben, zoals het ontbreken van opvolging, de behoefte aan een nieuwe uitdaging of de wens om met 'pensioen' te gaan.
Elk verkooptraject is uniek en vraagt om een specifieke aanpak. 2Sell begeleidt u hierbij op zakelijk, financieel en emotioneel vlak, zodat u met vertrouwen deze belangrijke stap kunt zetten.
1. Uw bedrijf zelf verkopen
Hoewel het overlaten van een onderneming een vak op zich is, zijn er toch een groot aantal ondernemers die ervoor kiezen om hun bedrijf zonder al te veel externe begeleiding zelf te verkopen.
Dat kan zeker even succesvol zijn maar een goede voorbereiding is belangrijk.
Een geïnformeerd en voorbereid man is er twee waard. Bekijk onze
toolbox voor extra informatie.
Graag geven we u hier reeds een overzicht mee hoe u gestructureerd tewerk kan gaan:
- Bereid je bedrijf voor: Maak je bedrijf aantrekkelijk, documenteer processen, breng je financiële data in kaart, organiseer je administratie en data, optimaliseer je winstgevendheid en normaliseer je resultatenrekening.
- Bepaal de waarde van je bedrijf: Bereken wat je zaak waard is en bekijk of dit realistisch is met de vraagprijs van gelijkaardige ondernemingen. Begrijp hoe waarde wordt bepaald zodat u de vraagprijs kunt verantwoorden aan potentiële kopers.
- Stel een informatiememorandum op: Zorg voor een nette presentatie van uw activiteiten, gedocumenteerd met financiële data, foto's en een toekomst gericht plan van aanpak.
- Zoek geschikte kopers: Stel een koperprofiel op en adverteer uw zaak op sociale media en overnameplatformen. Licht ook uw boekhouder in zodat deze een eventuele overname kan voorbereiden.
- Onderhandel zorgvuldig: Gooi geen bedrijfskritische data zomaar op tafel. Stel dat de deal niet doorgaat, welke informatie heeft u vrijgegeven. Stel een duidelijke termsheet op waar u in verstaanbare taal aangeeft wat er verkocht wordt.
- Vermijd veelgemaakte fouten: Wacht niet te lang met plannen, een overname kan maanden in beslag nemen. Zorg ook voor voldoende tijd om je onderneming up-and-running te houden en stel een realistische prijs vast.
- Denk na over uw toekomst: Maak een exit-plan waarin je doelen na de verkoop worden beschreven, zoals pensioenplannen of nieuwe zakelijke kansen
2. Professionele begeleiding
Misschien kiest u toch om tijdens bepaalde momenten van het overnameproces beroep doen op externe ervaring?
Hoewel je veel zelf kunt doen, kan het inschakelen van experts zoals accountants, advocaten of overnameadviseurs waardevol zijn.
Zij kunnen helpen bij waarderingen, juridische kwesties en onderhandelingen.
2Sell heeft een jarenlange ervaring bij het adviseren en begeleiden van bedrijfsoverdrachten en kent als geen ander de trucken van de foor. Enkele van onze diensten:
- Persoonlijk advies voor of tijdens het overnameproces, zowel online of ter plaatse
- Masterclasses en webinars over hoe uw bedrijf klaar te maken voor een verkoop
- Overnametemplates: geheimhouding, intentieverklaring, basis overdracht handelsfonds of aandelen, CAO32bis documenten, Formulier I en II overdracht,...
- Opstellen waardebepaling volgens de meeste gekende waarderingregels per sector
- Opstellen overnamememorandum en verkopers-pitch
- Negotiate in de finale fase van de verkoop: prijsnegotiatie, termsheet, LOI, Overnamecontract,...
- Volledige begeleiding van A tot Z
U kunt de tarieven van onze diensten hier terug vinden of contact opnemen voor een gepersonaliseerde aanpak.
3. Volg een Masterclass
2Sell biedt een aantal opleidigen aan die u helpen bij de eerste stappen van uw verkoopsproces.
- Tijdens de masterclass ‘Hoe bereid ik mijn bedrijf voor op een succesvolle verkoop’ begeleiden we u door alle aspecten van zowel het proces om je onderneming verkoopklaar te maken als door een te volgen stappenplan bij de verkoop van een onderneming. We leggen uit waarom het essentieel is om tijdig met de voorbereidingen te beginnen.
Een grondige voorbereiding zorgt niet alleen voor het aantrekken van de juiste kopers, maar draagt ook bij aan een efficiënter verkoopproces, vermindert onzekerheden en verhoogt de kans op een optimale verkoopprijs.
- Tijdens onze webinars 'De Sleutel tot een Succesvolle Bedrijfsverkoop in 60 Minuten' gaan we dieper in op de verschillende stappen in een verkoopproces en bespreken we enkele typische valkuilen die uw beter vermijd.
4. Pre-Exit strategie
Misschien is een pre-exit wel een betere oplossing, maar wat is een pre-exit?
Het is een mogelijke strategie waarbij een ondernemer een deel van zijn bedrijf verkoopt, terwijl hij actief betrokken blijft bij de onderneming. Het biedt een tussenstap naar een volledige verkoop.
- Gedeeltelijke verkoop: een meerderheids- of minderheidsbelang wordt verkocht aan een investeerder, terwijl de ondernemer aan het roer blijft. Of het bedrijf wordt opgenomen in een groter geheel en uw als bedrijfsleider koopt zich terug in (bv. private equity deal).
- Financiële zekerheid: een deel van het bedrijfsvermogen wordt veiliggesteld, wat rust en flexibiliteit biedt.
- Groei en professionalisering: samen met de investeerder wordt gewerkt aan waardegroei, bijvoorbeeld door winstgroei of risicobeheersing.
- Gefaseerde exit: na gemiddeld 3-5-7 jaar volgt vaak een volledige verkoop tegen een hogere waarde.
- Investeerder als partner: de juiste investeerder brengt kapitaal, kennis en netwerk in om de onderneming verder te laten groeien.
5. Conclusie
Het juiste moment om je bedrijf te verkopen is wanneer interne factoren zoals sterke financiële prestaties en goede voorbereiding samenkomen met externe factoren zoals gunstige marktomstandigheden. Timing is essentieel om de maximale waarde uit de verkoop te halen, dus plan zorgvuldig en schakel professionele begeleiding in om dit complexe proces succesvol te doorlopen.